Wszystko co należy wiedzieć o szpinaku

Szpinak jest powszechnie uznawany za superfood. Jest naładowany składnikami odżywczymi w niskokalorycznym opakowaniu. Ciemne, liściaste warzywa, takie jak szpinak, są ważne dla zdrowia skóry, włosów i kości. Dostarczają również białko, żelazo, witaminy i minerały. Możliwe korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania szpinaku obejmują poprawę kontroli stężenia glukozy we krwi u osób zmagających się z cukrzycą, zmniejszenie ryzyka wystąpienia raka, i poprawę zdrowia kości, a także dostarczanie minerałów i witamin.

Wpływ szpinaku na zdrowie

Szpinak w sklepie online zawiera cenny przeciwutleniacz znany jako kwas alfa-liponowy, który, jak wykazano, obniża poziom glukozy, zwiększa wrażliwość na insulinę i zapobiega zmianom oksydacyjnym wywołanym stresem u pacjentów z cukrzycą. Zestawy warzyw, zawierających szpinak, posiadają chlorofil, który według licznych badań, skutecznie blokuje rakotwórcze działanie amin heterocyklicznych. Te związki powstają np. podczas grillowania potraw w wysokiej temperaturze. Ze względu na wysoką zawartość potasu szpinak polecany jest osobom z nadciśnieniem. Potas może pomóc w zmniejszeniu wpływu sodu na organizm natomiast niskie spożycie potasu może być równie silnym czynnikiem ryzyka rozwoju nadciśnienia i koło się zamyka. Szpinak jest bogaty w błonnik i wodę, które pomagają zapobiegać zaparciom. Szpinak jest także bogaty w witaminę A, która hamuje produkcję sebum w porach skóry i mieszkach włosowych, aby nawilżyć skórę i włosy.

Szpinak w codziennej diecie

Szpinak jest wszechstronnym warzywem i może być spożywany na surowo lub po ugotowaniu. Jest dostępny w postaci świeżej, mrożonej lub w puszkach. Jak włączyć szpinak do codziennej diety, żeby było smacznie, ale nie nudno? Poniżej kilka wskazówek:

  • szpinak świetnie komponuje się z makaronami, zupami i zapiekankami,
  • lekko podsmażony, w niewielkiej ilości oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, doprawiony pieprzem i posypany startym parmezanem będzie ciekawą bazą do wielu przekąsek,
  • można dodać szpinak do wrapów, kanapek lub podpłomyków,
  • ze szpinaku można przygotować pyszne dipy, np. szpinakowo-karczochowy lub dip ze szpinaku i koziego sera,
  • garść świeżego szpinaku przełamie rutynę każdej jajecznicy i omleta,
  • ze szpinaku można zrobić pyszne smoothie.

Kto powinien uważać ze szpinakiem?

Szpinak jest bezpieczny dla większości ludzi, jednak są osoby, które muszą zachować ostrożność. Szpinak zawiera dużą ilość szczawianu, dlatego osoby z historią kamieni nerkowych zawierających szczawian powinny zminimalizować jego spożycie.